LGR „ZALEW WIŚLANY” – zakup urządzenia do przecisków

 

       Dnia 7 lutego 2018 roku Prezes Spółki Wodociągi Miejskie w Braniewie Pan Bartłomiej Fita podpisał umowę o dofinansowanie projektu pt. „Wyposażenie firmy w zestaw do bezwykopowej budowy nowych sieci podziemnych” w Olsztynie z Wicemarszałkiem Województwa Warmińsko – Mazurskiego Panem Mironem Sycz i Członkiem Zarządu Województwa Warmińsko – Mazurskiego Panią Sylwią Jaskulską.

         W wyniku realizacji projektu zostanie osiągnięty następujący cel : „Rozwój działalności gospodarczej poprzez doposażenie firmy w komplet urządzeń do innowacyjnej metody bezwykopowej budowy nowych sieci podziemnych”.

         Projekt będzie zrealizowany do listopada 2018 roku.

         Wartość projektu wynosi 109 568,40 zł (słownie złotych: sto dziewięć tysięcy pięćset sześćdziesiąt osiem złotych 40/100), współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi: 40 000,00 zł (słownie złotych: czterdzieści tysięcy 00/100).

Kret, maszyna przeciskowa, przebijak gruntowy, rakieta ziemna, to najczęsciej używane określenia dla maszyn. Maszyny przeciskowe znajdują szerokie zastosowanie w pracach związanych z instalacjami wodno-kanalizacyjnymi, energetycznymi, gazowymi, teleinformatycznymi. Przy ich pomocy możliwe jest położenie instalacji, tak zwaną metodą bezwykopową, bez ingerencji w istniejącą infrastrukturę. To oznacza, że nie ma konieczności robienia wykopu wzdłuż całej planowanej instalacji. Wystarczy wykonać dwa wykopy: startowy, od którego planujemy położyć instalację, oraz końcowy, w którym przewidujemy koniec instalacji lub jeden z jej etapów. Poniższe ilustracje przedstawiają nam schematycznie, jak wyglądają najczęściej wykonywane prace przeciskowe.

 

 

Rozpoczęcie pracy z wykopu startowego, celowanie.

 

 

 

 

 

Końcowa faza przecisku, kret osiąga wykop docelowy.

 

 

 

 

 

Zazwyczaj krety wykorzystuje się do położenia instalacji pod wszelkimi istniejącymi drogami, chodnikami, innymi ciągami komunikacyjnymi. Maszyny przeciskowe umożliwiają wykonanie prac, bez konieczności częściowego demontażu istniejącej drogi i ponownego jej odtworzenia, po zakończeniu prac instalacyjnych. Niesie to poważne oszczędności w budżecie prac. Instalacje metodą bezwykopową, także nie niosą za sobą strat wynikających z negatywnego oddziaływania na najbliższe otoczenie, w postaci okresowych korków komunikacyjnych, objazdów, zbytniego natężenia hałasu. Dla kierowców najważniejsze jest jednak to, że nie zostaje naruszona powierzchnia drogi. Doskonale bowiem zdajemy sobie sprawę, że każda ingerencja w jednolitą strukturę oryginalnie położonej drogi, prędzej czy później będzie wymagała okresowych napraw, w miejscach w których spójność nawierzchni została naruszona.

Do zasilania kreta potrzebne jest sprężone powietrze. Najczęściej wykorzystywane są sprężarki przewoźne umieszczone na podwoziu kołowym, które dostarcza się na budowę ciągnąć sprężarkę za autem. Im większa maszyna, tym większe jest zapotrzebowanie na powietrze. Dobre, mocne krety, wymagają powietrza w ilości, jaką są w stanie zapewnić najbardziej popularne na rynku budowlanym sprężarki. Typowy zestaw przeciskowy znajduje się na poniższej ilustracji.

Kretem można wykonać samodzielny przecisk. Można przy jego pomocy wciągnąć rurę z tworzywa sztucznego. Można także wbijać stalowe rury. Istnieje cała masa dodatkowego osprzętu, umożliwiającego wykonanie praktycznie każdej instalacji metodą bezwykopową.

Do zestawu dołączony zostanie również młot pneumatyczny o wadze od 25 do 27 kg.